Stop guessing. Start asking.

Nyelv English

Új trendek az e-kereskedelemben


2011.09.29


2010 második felében Magyarországon is megjelentek azok az új értékesítési filozófiát megvalósító oldalak, amelyek nyugaton már jelentősen felforgatták az online kereskedelem piacát.

Az interneten keresztül letölthető, kedvezményes vásárlásra jogosító kuponokat kínáló weboldalak ugyan még csak növekedési pályájuk elején járnak, hatásuk már hazánkban is egyértelműen érezhető. A KutatóCentrum által készített, évente megjelenő E-Shopping Report legfrissebb adatai szerint az elmúlt egy évben nagyot ugrott az online vásárlók aránya: míg a kutatássorozat 2010-es adatai szerint a 18-64 éves, rendszeres internetező lakosság csupán 48 százaléka vásárolt egy év alatt legalább egyszer a világhálón, addig 2011-re ez arány 61 százalékra nőtt. A növekedésben nagy szerepe van az előbb említett, közösségi vásárlást kínáló oldalaknak, a szinte már naponta újabb és újabb árkedvezményekkel előrukkoló kuponok ugyanis számos vásárlót csábítanak az online piacterekre.

A nagyításhoz kérjük, kattintson a képre!


Nincs lemaradás az online FMCG szektorban

A KutatóCentrum felmérésből az is kiderült, hogy az online vásárlás növekedésével a napi fogyasztási cikkek piaca is erősödött. Míg 2010-ben az aktív internetezők 11 százaléka nyilatkozott úgy, hogy vásárolt ebbe a kategóriába tartozó termékekből online, addig idén ez az arány elérte a 15 százalékot. Ennek köszönhetően az online FMCG vásárlók aránya az internetes vásárlókéhoz képest még valamelyest emelkedett is, így 2011-ben már az online vásárlók egynegyede számít online FMCG vásárlónak is egyben. Tény, hogy napjainkban már a napi fogyasztási cikkeket is elérte a kuponláz, ám egyelőre főként csak az illatszerekhez lehet olcsóbban hozzájutni. Ez alapján talán nem meglepő eredmény, hogy a felmérés szerint az FMCG termékek közül egyedül a pipere és kozmetikumok vásárlásának aránya nőtt meg tavalyhoz képest. A tervezett vásárlások alapján ugyanakkor az látszik, hogy érdemes lehet a többi terméktípus esetében is kedvezményekre jogosító bónokat felkínálni. Az Egyesült Államokban például már az élelmiszerek körében is bevált ez a megoldás, s a fogyasztók folyamatosan igénylik az egyes élelmiszeripari termékek kedvezményes megvásárlásának lehetőségét.

De nemcsak a kedvezmények miatt dönthetünk úgy, hogy online vásárolunk, számos előnye lehet ugyanis annak, ha az interneten pakoljuk tele virtuális bevásárlókosarunkat. A megkérdezettek szerint az online módon történő élelmiszervásárlás legkedvezőbb tulajdonsága az energia- és időmegtakarítás, a sorbanállás és a cipekedés elkerülését, valamint a nyitva tartás rugalmasságát ugyanis a megkérdezettek több mint fele emelte ki. Figyelemreméltó adat, hogy az aktív internetezők mindössze 2 százaléka nyilatkozott úgy, hogy az online FMCG vásárlásnak nincsenek előnyei, ráadásul a korábbi évekhez képest egyre kevesebben kérdőjelezik meg az online vásárlás biztonságosságát. A termékek kézzelfoghatóságának és a személyes kontaktusnak a hiánya, valamint a rendelés és a szállítás között eltelt idő ugyanakkor továbbra is fontos visszatartó okai az interneten keresztül történő bevásárlásnak, így a webes boltok egyik legszükségesebb feladata megtalálni azokat a megoldásokat és csatornákat, amikkel közvetlenebbé tehetik kapcsolatukat a vevőkkel.

A nagyításhoz kérjük, kattintson a képre!


A női vásárlókon a webáruházak szeme

Az elmúlt évben napi fogyasztási cikket online vásárlók többségében nők, közép-magyarországi régióban élnek, 18-24 évesek, az átlagosnál jobb anyagi körülmények között élnek, s általában ők intézik a bevásárlást a családban. Azonban nem csupán az FMCG szektorban jeleskednek a gyengébbik nem képviselői: az E-Shopping Report adatai szerint a tavalyi évhez képest a nők aránya jelentősen megnőtt az internetes vásárlók csoportjában is. Míg a 2010-es felmérés szerint a hölgyeknek mindössze 42 százaléka vásárolt egy év alatt legalább egyszer a világhálón, idén már 65 százaléka. Noha az ugrás azzal is magyarázható, hogy a közösségi vásárlást biztosító oldalak kínálata a ruházati és kozmetikai kuponok révén elsősorban a hölgyeknek szól, nem szabad elfelejtenünk azt sem, hogy a bevásárlásokért gyakran a család nő tagjai felelősek. Így tehát, bár az elmúlt években a férfi online vásárlók aránya mindig is magasabb volt a nőkéhez képest, a webes boltoknak érdemes az új trendnek megfelelően átgondolniuk megjelenésüket. A GKIeNET egy tavaly év végén kiadott jelentése szerint több internetes áruház már el is kezdte átalakítani kínálatát a hölgyek igényeire szabva, s egyre több e-kereskedő helyezi előtérbe a meleg színvilággal fényképezett, érzelmeket kiváltó termékbemutatókat, amelyeken már nem is az árak, hanem a százalékban kifejezett kedvezmény mértéke van kiemelve.

A hazai elektronikus kiskereskedelmi értékesítések volumene egyébként folyamatosan bővül, a GKIeNET adatai szerint 2010-ben 130-135 milliárd forintot is elérhette, ami jelentős növekedést jelent az előző évi 99 milliárd forinthoz képest. A növekedés tehát töretlen, s ezzel az internetes értékesítés a teljes magyarországi kiskereskedelmi forgalom már több, mint 1,6%-át adja. Európában az e-kereskedelem az egyik leggyorsabban növekvő piac. A Centre for Retail Research felmérése szerint 2010-ben az Egyesült Királyságban az online kiskereskedelmi eladások elérték az 52 milliárd eurót, ami 10,7 százalékát adja a teljes kiskereskedelmi forgalomnak. Európa egészét nézve a tavalyi évben 171,8 milliárd eurós volt a teljes e-kiskereskedelmi piac értéke, míg 2008-ban még csak 121,4 milliárd euró. A felmérésből az is kiderült, hogy mindössze 3 európai ország, az Egyesült Királyság, Németország és Franciaország adja a teljes európai online kiskereskedelmi értékesítések 71 százalékát. Németországban az eladások értéke 39,2 milliárd euró volt tavaly, Franciaországban pedig 31,2 milliárd euró. Az Egyesült Államokban a kiskereskedelmi eladások értéke 142-145 milliárd dollár volt 2010-ben (U.S. Census Bureau, ComScore).

Út a sikerhez

Korábban többször ejtettünk már szót arról, hogy az új trendek következtében milyen kihívásokkal kell megküzdeniük a webes boltoknak azért, hogy bővíteni tudják vásárlóik körét. Már csak azért is fontos kérdés ez, mert a KutatóCentrum felmérése szerint a jövőben online FMCG vásárlást tervezők közel harmada azonnal valamilyen bolt, áruház vagy gyártó oldalára kattintana, hogy megtalálja a keresett terméket. De nemcsak nekik, hanem egy viszonylag nagyszámú potenciális online vásárlói körnek is szüksége van a webes áruházak ösztönző erejére annak érdekében, hogy interneten keresztül vásároljanak. Az elemzés szerint a megkérdezettek 26%-a még nem döntötte el, hogy a jövőben tervez-e online vásárlást, vagy sem, így a jövőbeni növekedésre az alacsony árak és kedvezmények mellett a termékek és a szállítás minősége, a nagyobb választék, valamint a részletes termékinformációk megléte is hatással lehet.

Becslések szerint ezernél is több olyan webbolt működik ma Magyarországon, amelyek komolyan foglalkoznak e-kereskedelemmel, ám csak csekély részük büszkélkedhet naponta átlagosan több száz látogatóval. Minél nagyobb figyelmet fordítanak oldaluk karbantartására és fejlesztésére ugyanakkor a webáruházak, annál inkább bízhatnak abban, hogy látogatóik száma bővülni fog, látogatóikból pedig előbb-utóbb vevők is lesznek. Érdemes kihasználni továbbá a közösségi média nyújtotta lehetőségeket is, ami mára az egyik legfontosabb információszerzési és -megosztó csatornává nőtte ki magát, nagyban befolyásolva ezzel a fogyasztói döntéshozatalt, és a cégekről kialakult imázst.

Az előbbieken túl fontos szempont még az egyszerűen kezelhető felület kialakítása, a technikai problémák hatékony kiküszöbölése, valamint a megfelelő tájékoztatás és rugalmasság, hiszen előfordulhat, hogy az online boltok hiányossága miatt a látogatók kénytelenek lesznek lemondani a webes rendelés kínálta kényelemről, és inkább hagyományos módon vásárolják meg a szükséges termékeket. Célszerű szem előtt tartani, hogy a vevők igényeinek megismerése, a fogyasztói bizalom erősítése, és nem utolsó sorban folyamatos megújulás nélkül az elektronikus shopok könnyen alulmaradhatnak versenytársaikkal szemben.

Mit hozhat a jövő?

Mind hazai, mind nemzetközi szinten egyaránt elmondható, hogy egyre többen részesítik előnyben az internetes vásárlást, és az azzal járó kényelmet, ráadásul a közösségi vásárlást kínáló weboldalak egyre növekvő népszerűsége miatt a jövőre nézve is van miért bizakodnunk. Az online letölthető, kedvezményes vásárlásra jogosító bónoknak köszönhetően egyre többen próbálhatják ki az interneten keresztül történő vásárlást, s egyre többen válhatnak majd rendszeres online vásárlókká. Jó példa lehet erre az Egyesült Államok, ahol 2009-ben az internetezőknek már 62 százaléka kereste az online bónokat, s minden tizedik vevő csak azután vásárolt, hogy előtte szétnézett a kupongyűjtő oldalakon. Egyes szakértők szerint a jövő az online kuponoké, s ennek kapcsán az e-kereskedelem komoly átalakulásáról beszélnek.

Kapcsolódó termékek:
E-Shopping FMCG Report
E-Shopping Report


Kapcsolódó tanulmányok:
E-Shopping Report 2012
E-Shopping Report 2011
E-Shopping Report 2010
E-Shopping Report 2009
E-Shopping FMCG Report 2014
E-Shopping FMCG Report 2011
E-Shopping FMCG Report 2009
E-Shopping Report 2014


vissza


Szeretné hallatni hangját?
Értékes ajándékokat nyerne?

Csatlakozzon kutatási panelünkhöz!
Megalapozott döntéseket szeretne?


Válasszon kutatási megoldásaink közül!
Megbízható partnert
keres online adatfel-
vételhez?

Legyen a partnerünk!
Ügyfélkapu

Attention!

This content is only available in Hungarian
vezetéknév:
keresztnév:
e-mail cím:

cégnév:

telefon:

captcha

 

Ahogy a felhasználói élmény fokozása érdekében majdnem minden weboldal, jelen oldalunk esetében mi is használunk sütiket (cookie) látogatóink tökéletesebb kiszolgálására! További információ: itt.

értem