Stop guessing. Start asking.

Nyelv English

Gyors és korrekt tájékoztatást várnak az újságírók


2011.10.26


A legtöbb újságíró a sajtóközleményben szereplő cég alapján dönti el, hogy megnéz-e egy anyagot, ugyanakkor a közlésnél már a hírérték és a szakterülethez való kapcsolódás a döntő - derült ki a SAKKOM Interaktív pr ügynökség és a KutatóCentrum közös kutatásából. A sajtó munkatársai a PR-esek munkáját alapvetően hasznosnak találják, a jó kapcsolat alapját a gyors reagálásban látják.

Egyre nagyobb a verseny a PR-esek között, ugyanis tavaly óta nőtt az újságírókhoz érkező sajtóközlemények száma. Bár a legtöbben továbbra is 6-10 cikket kapnak egy átlagos napon, 2010-hez képest többen vannak azok, akiknek naponta 11-25 darab sajtóközlemény is érkezik az e-mail fiókjukba - derült ki a SAKKOM Interaktív pr ügynökség megbízásából a KutatóCentrum által készített 2011-es sajtókutatásból. „Nem meglepő, hogy ilyen zaj mellett az újságíróknak nem jut arra ideje, hogy minden cikket végigolvassanak. A legtöbben (33%) a hírben szereplő cég alapján szelektálják a számukra érdekes anyagokat, emellett a tárgyválasztásnak és a jól megírt bevezetőnek van fontos szerepe” - mondta el Kozarek Andrea, a SAKKOM Interaktív szakmai igazgatója.

A 177 újságíró körében végzett felmérésből az is kiderült, hogy a válaszadók egyharmada csupán a kapott közlemények kevesebb mint 10 százalékát tartja közlésre érdemesnek, további egyharmada pedig 11-25 százalékát. 2010-hez hasonlóan a sajtó munkatársai elsősorban a hírérték és a szakterületükhöz való kapcsolódás alapján döntik el, hogy publikáljanak-e egy cikket.„Többek között emiatt fontos, hogy az ügynökségek jól felépített sajtóadatbázissal dolgozzanak, ami a publikációs területekre vonatkozó információkat is tartalmaz” - tette hozzá a PR szakember. A gördülékeny megfogalmazásnak tavaly óta nőtt a jelentősége, így idén - megelőzve a jelentős piaci szereplőről való kommunikációt - a dobogó harmadik helyén végzett. A kiadott sajtóközlemények minősége az újságírók szerint jellemzően közepes, a legkedvezőbb értékelést a korrekt hírközlés kapta, és elsősorban a kreativitást hiányolják a cikkekből.

Hanyagolni kell a marketinges szófordulatokat

2010-hez hasonlóan a sajtó munkatársai közül valamivel többen preferálják a PR ügynökségektől érkező anyagokat, mint a közvetlenül a cégek által küldött közleményeket. Ezzel összecseng, hogy a megkérdezett újságírók közel kétharmada szerint a PR-esek segítik a munkájukat, és tavalyhoz képest kis mértékben csökkent azoknak az aránya (55%-ról 47%-ra), akik meg tudtak nevezni olyan tulajdonságokat, amiket nem kedvelnek a PR-esekben. A legtöbben a túlzott rámenősséget és a marketinges szófordulatok használatát említették, emellett néhányan a szakmai hiányosságokat emelték ki. Az újságírók véleménye szerint a sajtó és a PR-esek jó kapcsolatához a legfontosabb, hogy az ügynökség gyorsan reagáljon az újságírói megkeresésekre, korrekten kommunikáljon, és értsen mind saját, mind ügyfele területéhez. Néhányan a személyes, közvetlen kapcsolatot, valamint a releváns, hírértékkel bíró anyagok küldését hangsúlyozták. „Ez is igazolja, hogy egy PR ügynökség sikeréhez a kapcsolati háló mellett elengedhetetlen a szakmai hozzáértés, emellett alaposan kell ismerni és folyamatosan figyelni a média világának működését” - emelte ki Kozarek Andrea. Az újságírók 66 százaléka egyébként rámenősnek, közel 60 százaléka ugyanakkor kifejezetten segítőkésznek is tartja a PR-eseket, a szakmai felkészültségüket pedig csupán 21 százalékuk kérdőjelezi meg.

A kutatás háttere
A 2011 októberében zajló online kutatásban 177 újságíró vett részt. A felmérés résztvevői a legkülönbözőbb területekről kerültek ki, így a gazdasági témában publikálóktól az IT területtel foglalkozókon át a kulturális újságírókig a szakma minden területe képviseltette magát. A kutatás a hazai újságírókra nézve nem reprezentatív.





vissza


Szeretné hallatni hangját?
Értékes ajándékokat nyerne?

Csatlakozzon kutatási panelünkhöz!
Megalapozott döntéseket szeretne?


Válasszon kutatási megoldásaink közül!
Megbízható partnert
keres online adatfel-
vételhez?

Legyen a partnerünk!
Ügyfélkapu

Attention!

This content is only available in Hungarian
vezetéknév:
keresztnév:
e-mail cím:

cégnév:

telefon:

captcha

 

Ahogy a felhasználói élmény fokozása érdekében majdnem minden weboldal, jelen oldalunk esetében mi is használunk sütiket (cookie) látogatóink tökéletesebb kiszolgálására! További információ: itt.

értem