Stop guessing. Start asking.

Nyelv English

Nagy lendületet vehet idén az FMCG termékek e-kereskedelme


2013.05.10


Az internetes vásárlás egyre népszerűbb, köszönhetően annak, hogy lassan már nem telik el úgy év, hogy valamilyen történés ne bolygatná meg alapjaiban az elektronikus kereskedelmet. Míg az elmúlt két esztendőben az online kuponos oldalak megjelenése és fokozatos térnyerése formálta át az online piacteret, addig idén a Tesco online piacra lépésével egy új időszak kezdődik a magyarországi e-kereskedelemben.

Az egyik legnagyobb hipermarketlánc internetes áruházának megjelenésére a CBA üzletlánc reagált a leggyorsabban, de a piac más szereplői közül is többen bejelentették már, hogy online boltjuk virtuális kapui még az idén megnyílnak az internetező közönség előtt. Szakértők szerint mindez pedig nemcsak az internetes vásárlás (további) népszerűsödését, hanem az árak csökkenését is magával vonhatja. Ráadásul, míg a kuponos oldalak elsősorban a szolgáltatások online kereskedelmét segítették elő, addig a szuper- és hipermarketláncok online jelenléte a napi fogyasztási cikkek internetes vásárlásán lendíthet nagyot. S ez még nem minden: a hírek szerint idén megkezdi magyarországi működését a világ egyik legnagyobb elektronikus kereskedelemmel foglalkozó áruháza, az Amazon.com is.

10-ből 9-en terveznek online vásárlást

A KutatóCentrum E-Shopping Report tanulmánya 2008 óta minden évben vizsgálja a hazai internetes kereskedelem piacát. A legutóbbi, 2012. évi felmérés eredményei alapján a hazai, legalább heti rendszerességgel internetezők 81 százaléka vásárolt a kutatást megelőző egy évben valamilyen terméket, szolgáltatást vagy ezek beváltására alkalmas online kupont az interneten keresztül. Az arány évről évre magasabb, s az idei évet tekintve 10 rendszeres internetezőből 9 nyilatkozott úgy, hogy várhatóan vásárolni fog majd online. A napi fogyasztási cikkeket vásárlók aránya ugyanakkor továbbra is alacsony, az online vásárlók mindössze 9%-a vásárolt ebben a kategóriában terméket online (a pipere és kozmetikai cikkeket nem számolva) a tavalyi évben. Kérdés tehát, hogy a Tesco webáruház, s ezzel együtt a versenytárs üzletláncok e-boltjainak megjelenése milyen hatással lesz a napi fogyasztási cikkek internetes vásárlására, illetve hogy az új trendek hatására az online kuponos oldalak kedvet fognak-e kapni az élelmiszeripari termékek ajánlására. A KutatóCentrum 2013. harmadik negyedévében készülő, online vásárlási szokásokra fókuszáló tanulmányának eredményeiben várhatóan már meg fognak mutatkozni a piac bővülésének hatásai. A nagyobb élelmiszer webáruházak szolgáltatásai jellemzően Budapesten és környékén érhetőek el, így várhatóan először a központi térségben lendül majd fel leginkább az élelmiszeripari termékek online értékesítése, s csak ezt követően lehet arra számítani, hogy az ország többi területére is kiterjesztik szolgáltatásaikat az üzletláncok.

A nagyításhoz kérjük, kattintson a képre!


Alapfeltétel a gyors kiszállítás

Eltérőek a vélemények a tekintetben, hogy a nemzetközileg is nagy sikereket elérő Tesco webáruházzal képesek lesznek-e majd lépést tartani a versenytársak. Egyes szakértők szerint a hipermarketlánc online megjelenése rengeteg embert ösztönöz majd arra, hogy kipróbálja az internetes vásárlást, a netes értékesítésnek ugyanakkor számos olyan területe van, amelynek erősítése révén bármelyik piaci szereplőnek lehetősége lehet arra, hogy magához csábítsa, illetve megtartsa az internetes vásárlókat. Az akciók és az alacsony árak mellett a választék, a logisztika, a terméktámogatás, a garancia, az ügyfélélmény vagy a kiszolgálás minősége mind olyan eszközök, amelyek javításával előnyt lehet szerezni a virtuális piactéren. A már több éve az online élelmiszer-értékesítés piacán lévő GRoby.hu mellett a CBA jelenti az elsődleges konkurenciát a Tesco számára; noha a CBA internetes boltja a tartós élelmiszerek piacán már több éve létezett, friss élelmiszereket csak a nemrég felújított webáruházában értékesít az üzletlánc. Jelenleg úgy tűnik, hogy a verseny elsősorban a házhozszállítás gyorsaságára és díjára koncentrálódik, vagyis a piac szereplői szerint az árak mellett főként a kiszállítás eszközével lehet gyors sikereket elérni. A KutatóCentrum E-Shopping Reportjának eredményei is alátámasztják ezt a vélekedést, eszerint ugyanis az online vásárlástól távolmaradók harmada kifogásolta, hogy várni kell a szállításra, amit ráadásul sok esetben drágállnak is. A termékátvételi módok közül ráadásul egyre nagyobb arányt képvisel a személyes átvétel; noha – elsősorban a kényelmi szempontok miatt – a házhozszállítás továbbra is a legnépszerűbb forma, az üzletben történő átvételt az online vásárlók harmada, az ún. Pick Pack Pontokon való átvételi lehetőséget pedig az online vásárlók ötöde választotta már a tavalyi évben a tanulmány adati szerint.

A nagyításhoz kérjük, kattintson a képre!


A mobil platform még meghódításra vár

Korábban már volt szó arról, hogy melyek azok az eszközök, amelyekkel előnyhöz tud jutni egy internetes webáruház. A biztosított szolgáltatások széles köre, illetve azok minőségének folyamatos fejlesztése mellett ugyanakkor a mobileszközök, valamint a közösségi média szerepének növekvő jelentőségét is érdemes figyelembe venniük a netes boltoknak. A kutatási adatok szerint a 18-54 éves, legalább heti rendszerességgel internetező lakosságnak már több mint 40 százaléka rendelkezik okostelefonnal, míg a tabletet használók aránya már 2012 harmadik negyedévében is 5% volt (forrás: KutatóCentrum: SmartPhone Report, Tablet Report). Az okostelefonnal, táblagéppel rendelkezők arányának növekedésével együtt az internetezés is egyre inkább ezekre az eszközökre terelődik át. Ezen eszközök mobilizálhatósága pedig nagy előnyt jelenthet az e-kereskedelmi piacon is, hiszen a helyhez kötöttség korlátai teljes mértékben megszűnnek, így a vásárlás bárhol megtörténhet, akkor és ott, ahol a fogyasztó szeretné. A mobilra optimalizált webáruházak alacsony száma ugyanakkor még gátat szab ennek, pedig az internet-hozzáféréssel rendelkező mobileszközök gyors növekedése, valamint a netes boltok mobil platformra optimalizált felületeinek elterjedése is az online vásárlás növekedését segíti elő. Ezt az online kiskereskedelem területén az elmúlt évek egyik legkiemelkedőbb eredményeit produkáló Kína példája is alátámasztja, ahol a virtuális piac fellendülésének egyik fő mozgatórugója az internet kapcsolattal bíró mobiltelefonok gyors terjedése, ami a potenciális e-vásárló közösség táborát folyamatosan növeli.
A fogyasztók megnyerésének másik területe a közösségi oldalakon való aktív jelenlét, amely mára már elengedhetetlenné vált a vállalkozások számára, hiszen nemcsak kiváló kommunikációs és hirdetési csatornák, de a fogyasztók visszacsatolásának is egyik legfőbb színterét jelentik. Nem meglepő tehát, hogy a közösségi média az e-kereskedelemben is jelentős szerepet tölt be, hiszen hatékony eszköz a vásárlók elérésére, valamint a vásárlói tapasztalatok megosztására. Szakértők szerint a webáruházak stratégiájának fontos részévé fog válni a közösségi oldalakon fellelhető adatok elemzése azzal a céllal, hogy minél jobb felhasználói élményt biztosítsanak weboldalukon.

Két számjegyű növekedés várható

Ha csak az elmúlt néhány év trendjeit nézzük, hinni lehet azoknak a jóslatoknak, miszerint az elektronikus kereskedelem és az online szolgáltatások piaca dinamikus növekedésre számíthat a következő években is. Az eNET adatai szerint 2011-ben a magyarországi e-kereskedelem 155 milliárd forintos bevételt produkált, ami 17 százalékos növekedést jelentett, s a teljes kiskereskedelmi forgalom 2,4 százalékát adta. A prognózisok szerint a következő években is két számjegyű növekedésre lehet számítani, mely optimista várakozásokat egyrészt az internet penetráció várható növekedése, másrészt az okostelefonok folyamatos térhódítása is alátámasztja. Ráadásul a hagyományos, offline piac szereplői közül egyre többen ismerik majd fel, hogy az online kereskedelem piaci részesedése egyre nő, így mindenképpen számolni kell azzal, hogy az offline szereplők egyre nagyobb hangsúlyt fognak fektetni az online értékesítésre. A hazánkban egyelőre még csak a szárnyait bontogató Tesco webáruház – majd ezzel együtt várhatóan a konkurens üzletláncok jövőbeni belépése az e-kereskedelem világába –, a világ legnagyobb kiskereskedelmi webáruházának, az Amazon.com-nak a megjelenése, valamint a műszaki cikkek online piacára hamarosan belépő Media Markt netes boltjának az elindulása mind biztosítani fogják számunkra azt, hogy legyen miről beszélni a jövő évben is az e-kereskedelem piacát illetően.

Györke Zsuzsanna
KutatóCentrum
+36-70-376-50-65
gyorke.zsuzsanna@kutatocentrum.hu


Kapcsolódó termékek:
E-Shopping FMCG Report
E-Shopping Report


Kapcsolódó tanulmányok:
E-Shopping Report 2014
E-Shopping Report 2012
E-Shopping Report 2011
E-Shopping Report 2010
E-Shopping Report 2009
E-Shopping FMCG Report 2014
E-Shopping FMCG Report 2011
E-Shopping FMCG Report 2009


vissza


Szeretné hallatni hangját?
Értékes ajándékokat nyerne?

Csatlakozzon kutatási panelünkhöz!
Megalapozott döntéseket szeretne?


Válasszon kutatási megoldásaink közül!
Megbízható partnert
keres online adatfel-
vételhez?

Legyen a partnerünk!
Ügyfélkapu

Attention!

This content is only available in Hungarian
vezetéknév:
keresztnév:
e-mail cím:

cégnév:

telefon:

captcha

 

Ahogy a felhasználói élmény fokozása érdekében majdnem minden weboldal, jelen oldalunk esetében mi is használunk sütiket (cookie) látogatóink tökéletesebb kiszolgálására! További információ: itt.

értem