Stop guessing. Start asking.

Nyelv English
Töltse le ingyenes elemzésünket! 

Web 2.0 Report 2014

2014.04.02
Közösségi oldalak ismertsége és használata

Aki közösségi oldalakra regisztrál, annak a Facebook és az Iwiw nem ismeretlenek. A Twitter, a Google+ és a MyVIP szintén széles körben ismertek, a megkérdezettek több mint 80%-a hallott már róluk. A vizsgált oldalak közül a Pinterestet ismerik a legkevesebben, csupán minden harmadik válaszadó hallott e fényképmegosztóról.
A web2-n bármilyen formában jelen lévők közül szinte mindenki “fent van a Facebookon” (92%). A Facebook népszerűségének növekedése 2012-ben megállt ugyan hazánkban, azonban máig ez az elsődleges kedvenc. Az aktív tagok aránya is itt a legmagasabb: a Facebook regisztráltjainak 95%-a rendszeresen belép fiókjába. 2011-ben még az Iwiw volt a legelterjedtebb hazánkban, 2012-ben hódította el tőle a vezető szerepet a Facebook. Azóta az Iwiw tagok száma folyamatosan csökken. Idén ugyan még 10 megkérdezettből 8-an válaszolták azt, hogy van Iwiw profiljuk, az Iwiw regisztráltaknak ma már kevesebb mint harmada az, aki rendszeresen fel is keresi az oldalt. A regisztrált tagok számát tekintve a Google+ a harmadik a dobogón. A Google közösségi szolgáltatásának népszerűsége folyamatosan nő, a megkérdezettek több mint fele regisztrált az oldalon. A növekvő érdeklődés ellenére a Google+ használata nem mindennapos, a tagok csupán harmada aktív.
A Twitter tábora bár hazánkban is évről-évre nő, a “Facebook árnyékában” Magyarországon nem sikerül széles körben elterjednie. A megkérdezettek kevesebb mint negyedének van Twitter profilja. A taglétszám növekedése ellenére az elmúlt évben az aktív Twitter felhasználók száma nem nőtt. A LinkedIn tagok száma is folyamatosan nő, azonban a Twitterrel ellentétben az új LinkedIn tagok rendszeresen belépnek fiókjukba: idén már a megkérdezett LinkedInesek fele aktívnak vallotta magát, így a regisztrált vs. aktív tagok arányát tekintve a LinkedIn lett az egyik legaktívabb közösségi szájt. Ezt jellege is magyarázza, hiszen a LinkedInre, mint a szakmai élet bonyolítására szakosodott oldalra főként azok regisztrálnak, akik hosszútávon szeretnék kiaknázni lehetőségeit. Ehhez pedig szükséges a rendszeres és aktív jelenlét e virtuális közösségben. Az üzleti közösségi oldal hazai sikere nem meglepő, hiszen a LinkedIn Európa-szerte látványos növekedést produkál az elmúlt években.
A legkevesebb regisztrált tagja a megkérdezettek körében a hazánkban még kevésbé ismert Pinterestnek és a jelenleg Facebook tulajdonban lévő Instagramnak van (7% és 6%). Fontos azonban azt is megemlíteni, hogy e fényképmegosztók az aktív felhasználók arányát tekintve megelőzik még a LinkedIn-t is (49%), és a Facebook után a második legnagyobb aktív felhasználó arányt tudhatják magukénak: a Pinterestesek 56, míg az Instagramosok 52%-a rendszeresen látogatja a fényképmegosztókat.
A regisztráltak száma alapján a válaszadók körében a MyVIP áll a negyedik helyen: a megkérdezettek közel harmada regisztrált az oldalon. MySpace regisztrációval a válaszadók csupán 8%-a rendelkezik. A MyVIP tagok 93%-a, míg a MySpacesek 87%-a azonban inaktív: ezek az oldalak tehát nem tényezők a közösségi oldalak világában.
A nagyításhoz kérjük, kattintson a képre!


Demográfiai összetétel

Aki tagja valamelyik közösségi oldalnak, az a Facebookon általában megtalálható. Az Iwiw és a Google+ regisztrált tagjai demográfiai összetételüket tekintve e csoporttól érdemben nem különböznek. A valós felhasználók esetében azonban már más a helyzet: az aktív tagokat vizsgálva kiderül, hogy e két szájtot használók közt nagyobb a 40 év felettiek aránya, az Iwiwezők közt ráadásul több a nő és kevesebb a budapesti lakos. A MyVIP, MySpace és az Instagram regisztráltjainak körében is az átlagnál több fiatalt találunk. Az oldalhasználat azonban itt is mást mutat: MyVIPet és MySpace-t még használók közt fiatalok szinte egyáltalán nincsenek, az Instagram-használóknak azonban döntő többsége (80%) 30 év alatti, ami azt jelenti, hogy az Instagram a legfiatalabb vizsgált közösség. A MyVIP regisztráltak és a MyVIP használók közt nagyobb arányban találunk községben vagy falun élőket mint a Facebookosok körében, míg az Instagram képmegosztót használók közel fele fővárosi.
A LinkedIn főként a fiatalok színtere, az aktív tagok több mint fele 18-29 éves, s további harmada a 30-39 éves korosztályból kerül ki. Az aktív Twitterezők közt a legmagasabb a férfiak és a kisvárosi lakosok aránya. A LinkedInre rendszeresen belépők közt jellemzően budapesti, felsőfokú végzettségű, 40 évnél fiatalabbakat találunk meg; ők tudják legjobban kihasználni az oldal munka világában nyújtott előnyeit. A Pintereset a nők színtere: e közösségi oldal gyakori használóinak 73%-a nő, s fele a fővárosban él.

Közösségi oldalak használatának változása az egyes demográfiai csoportokban

A MyVIP és az Iwiw szinte minden csoportban veszített vonzerejéből. A MyVIP-ről inkább leiratkoznak, az Iwiw profilok inkább inaktívakká válnak.
A férfiak körében tavaly óta nőtt a Google+-t és Twittert használók aránya, s egyre több férfi használja a LinkedIn-t is. A nők körében magasabb ugyan a Google+ regisztráltak aránya mint 8 hónapja, a fiókot ténylegesen használók aránya azonban nem nőtt számottevően. A Twitter-használat egyre ritkább a női megkérdezettek körében, idén csupán a megkérdezett nők 4%-a nyilatkozott úgy, hogy rendszeresen twitterezik.
A 18-29 évesek közt a Google+ használat nem növekedett, csak a passzív regisztrációk aránya, s fele annyi fiatal twitterezik rendszeresen mint 8 hónapja. A LinkedIn népszerűsége azonban jelentősen nőtt a legfiatalabbak körében: idén két és félszer annyian használják az üzleti közösségi hálót mint tavaly.
A kisvárosiak körében terjed a Google+ és a LinkedIn használat, a nagyvárosi és fővárosi megkérdezettek körében pedig csökken a rendszeresen tweetelők aránya. A falun élők közt csupán a Google+ és LinkedIn passzív tagjainak aránya nőtt az elmúlt hónapokban.
Az alacsony iskolázottságú válaszadók közt kb. 10%-kal csökkent a Facebookozók aránya az elmúlt hónapokban, míg a középfokú végzettségűek körében több mint duplájára nőtt a LinkedIn szakmai portált aktívan használók aránya.
Mivel az Instagram okostelefonos alkalmazásként kezdte pályafutását, nem meglepő, hogy a 18-29 évesek körében az átlagnál több aktív felhasználója van, míg a 40-54 évesek közt alig találunk Instagramost. Az Instagram és a Pinterest fényképmegosztók használata a budapestiek körében a legjellemzőbb.

Hány közösségi oldalon vagyunk jelen?

A válaszadók csupán 13%-a nyilatkozott úgy, hogy egyetlen közösségi oldalon rendelkezik felhasználói profillal; a kutatásban résztvevők többsége (54%) 2-3 oldalnak tagja egyszerre. Kevesebb, mint harmaduk van jelen 4-5 szájton, s ritka az, hogy valaki 6 vagy annál több oldalra is regisztrál (8%).
A kereszthasználat vizsgálatából kiderül, hogy a Google+-t leginkább a twitteren is aktívan jelenlévők használják, a Pinterestet használók fele pedig a LinkedIn-t is rendszeresen látogatja.

Használati szokások

A válaszadók 72%-a napi szinten használja valamelyik közösségi oldalt, 42%-uk azonban nem figyeli a közösségi szájtokon elhelyezett reklámokat. A megkérdezettek több mint harmada mobiljáról is be szokott jelentkezni, s közel hasonló az arányuk azoknak, akik e-mail fiókjuknál is gyakrabban használják e felületeket üzenetküldésre. Munkaidőben is sokan figyeljük a közösségi oldalak történéseit (30%). Egyre többen használják üzleti célokra a közösségi portálok nyújtotta lehetőségeket, arányuk a tavalyi 12%-ról 16%-ra nőtt. A válaszadók közel negyede állította, hogy a kevesebb időt tölt ezeken az oldalalakon mint korábban, míg 15%-ukat teljesen hidegen hagyják a közösségi szájtok.
A férfiak az átlagnál kevésbé érdeklődnek a közösségi oldalak iránt, s kevésbé figyelik a reklámokat, míg a megkérdezett nők közt többen vannak azok, akik a közösségi oldalak üzenetküldési funkcióját előnyben részesítik e-mail fiókjukkal szemben. A fiatalok több mint fele rendszeresen lép be közösségi oldalakra mobiltelefonja segítségével, s az üzenetküldés, az alkalmazások használata és a munkaidő alatti használat is sokkal inkább jellemző rájuk, mint a többi korosztályra. A 18-29 évesek csoportokat is gyakrabban használnak az átlagnál, és üzleti célokra is ügyesebben fordítják a közösségi média adta lehetőségeket.

A nagyításhoz kérjük, kattintson a képre!


A kutatás háttere

A KutatóCentrum félévente készít villámkutatást a közösségi oldalak látogatottságáról és használatáról. A legfrisebb adatfelvétel 2014 januárjában zajlott, 1000 fő megkérdezésével. A minta életkor és nem tekintetében reprezentatív a legalább egy közösségi oldalt használó 18-64 éves internetezőkre.


Kapcsolódó hírek:
Az Instagram, a Pinterest és a Viber tudott nőni (2016.07.13)
A vizualitás egyre fontosabb a közösségi térben (2015.10.14)
Telefoncsörgéssel indul idén a karácsony? (2014.12.12)
Mobilizálódik a közösségi élet (2014.11.19)
Mobilon is közösségi életet élünk (2014.04.04)


Kapcsolódó tanulmányok:
Web 2.0 Report 2013
Tablet Report 2011
Smartphone Report 2011
Mindenki a WEB2-n?


További információért keressen minket az alábbi elérhetőségek valamelyikén:

Balogh Szilvia:
Kutatásvezető
+36-1-373-0936
szilvia.balogh@kutatocentrum.hu



vissza


Szeretné hallatni hangját?
Értékes ajándékokat nyerne?

Csatlakozzon kutatási panelünkhöz!
Megalapozott döntéseket szeretne?


Válasszon kutatási megoldásaink közül!
Megbízható partnert
keres online adatfel-
vételhez?

Legyen a partnerünk!
Ügyfélkapu

Attention!

This content is only available in Hungarian
vezetéknév:
keresztnév:
e-mail cím:

cégnév:

telefon:

captcha

 

Ahogy a felhasználói élmény fokozása érdekében majdnem minden weboldal, jelen oldalunk esetében mi is használunk sütiket (cookie) látogatóink tökéletesebb kiszolgálására! További információ: itt.

értem